Padampa Sangje: Sto rad dla mieszkańców Tingri

Pokłon Nauczycielowi!

Szczęściarze pośród praktykujących, którym dane było zebrać się w Tingri, słuchajcie!
Znoszone ubranie nigdy już nie będzie nowe,
Nie warto więc wołać lekarza, gdy choroba jest śmiertelna.
Przyjdzie wam odejść. Ludzie zamieszkujący tę Ziemię
Są niczym strumienie i rzeki, toczące swe wody do oceanu –
Wszystko, co żyje, zmierza w jednym kierunku.
Jak ptaszek, który sfruwa z drzewa,
I ja nie zabawię tu długo; wkrótce muszę ruszać dalej.

1.
Jeśli teraz zbijacie bąki i odejdziecie z pustymi rękoma,
Ludu Tingri, w przyszłości trudno wam będzie odrodzić się w ludzkim ciele.

2.
Poświęcenie świętym naukom ciała, mowy i umysłu,
Ludu Tingri, jest najlepszym użytkiem, jaki możecie z nich zrobić.

3.
Życie, serce, siebie całych zawierzcie Trzem Klejnotom,
Ludu Tingri, a ich błogosławieństwa będą ciągle rosły.

4.
Zapomnijcie o sprawach tego życia i skupcie się na żywotach przyszłych,
Ludu Tingri, nie ma celu wyższego.

5.
Rodzina jest niczym tłum płynący przez plac targowy,
Ludu Tingri, nie wadźcie się i nie kłóćcie.

6.
Dobytek i bogactwo łudzą i uwodzą jak kuglarskie sztuczki,
Ludu Tingri, nie dajcie się omotać pętami chciwości.

7.
Ciało to jedynie worek rozmaitych nieczystości,
Ludu Tingri, nie rozpieszczajcie go i nie strójcie.

8.
Krewni i przyjaciele nie są bardziej realni niż kuglarska sztuczka,
Ludu Tingri, nie dajcie się spętać swej do nich słabości.

9.
Kraj i ziemia są jak pastwiska nomadów,
Ludu Tingri, nie nurzajcie się w sentymentalnym lgnięciu.

10.
Wszystkie istoty sześciu światów troszczyły się o was jako rodzice,
Ludu Tingri, nie segregujcie ich pomysłami na „ja” i „moje”.

11.
W dniu narodzin nadchodzić zaczęła wasza śmierć,
Ludu Tingri, pamiętajcie: nie ma czasu do stracenia.

12.
Ułudy zaiste nie ma, to tylko efemeryda,
Ludu Tingri, spójrzcie w naturę tego, skąd się bierze.

13.
Nie dajcie się odciągnąć od świętej Dharmy,
Ludu Tingri, po śmierci wskaże wam ona ścieżkę.

14.
Mocą prawdy przyczyny i skutku działania mają konsekwencje,
Ludu Tingri, strzeżcie się czynów złych i szkodliwych.

15.
Zostawcie za sobą krzątaninę jak krainę ze snu,
Ludu Tingri, poświęćcie się praktyce niedziałania.

16.
Dajcie spokój temu, co budzi wasze największe przywiązanie,
Ludu Tingri, do niczego wam to nie służy.

17.
Skoro nie zostaniecie na tym świecie na zawsze,
Ludu Tingri, do drogi szykujcie się już teraz.

18.
Jeśli najpierw macie załatwić sprawy bieżące, nigdy nie sięgniecie po Dharmę,
Ludu Tingri, kiedy tylko pojawi się myśl o praktyce, przystąpcie do niej.

19.
W środku lasu małpy mogą wieść spokojne życie,
Ludu Tingri, lecz jego obrzeża już płoną, zaciskając obręcz pożaru.

20.
Narodziny, choroba, starość i śmierć toczą się rzeką bez brodu i mostu,
Ludu Tingri, czy zadbaliście już o łódź?

21.
W wąwozach śmierci, narodzin i stanu pośredniego czają się złoczyńcy – pięć trucizn,
Ludu Tingri, zadbajcie o eskortę nauczyciela.

22.
Nauczyciel jest niezawodnym źródłem schronienia,
Ludu Tingri, niechaj nigdy nie zabraknie go nad waszymi głowami.

23.
Jeśli jesteście pod opieką nauczyciela, dotrzecie bezpiecznie do każdego celu,
Ludu Tingri, opłaćcie podróż, pielęgnując swoje oddanie.

24.
Bogacze także są nieszczęśliwi,
Ludu Tingri, bądźcie szczodrzy i bezstronni.

25.
Władza deprawuje każdego, kto ją zdobył,
Ludu Tingri, porzućcie rojenia o tytułach i potędze.

26.
Wpływowi i bogaci wcale się nie cieszą i nie odprężają,
Ludu Tingri, uczcie się bić w piersi z rozpaczy.

27.
W zaświatach nie ma rodziny ani przyjaciół,
Ludu Tingri, zaufanie pokładajcie w Dharmie.

28.
Jeśli będziecie błądzić, zmarnujecie kapitał ludzkiego życia,
Ludu Tingri, bez wahania decydujcie się teraz.

29.
Demon śmierci schwyta was, gdy będziecie zajęci bzdurami,
Ludu Tingri, od tej chwili poświęćcie się praktyce.

30.
Nikt nie wie, kiedy zjawi się demon śmierci,
Ludu Tingri, zawsze miejcie się na baczności.

31.
W godzinie śmierci nikt was nie obroni,
Ludu Tingri, nauczcie się liczyć tylko na siebie.

32.
Myśląc o śmierci, nie będziecie potrzebowali nic więcej,
Ludu Tingri, pamiętajcie o niej nieustannie.

33.
Demon śmierci zbliża się nieubłaganie niczym cień rosnący o zachodzie,
Ludu Tingri, uciekajcie! Uciekajcie natychmiast!

34.
Kwiat, który zachwyca o poranku, zwiędnie przed zmierzchem,
Ludu Tingri, nie liczcie na swoje ciało.

35.
Nawet piękni za życia niczym dzieci bogów, po śmierci straszniejsi są od hordy upiorów,
Ludu Tingri, daliście się okłamać tym iluzorycznym ciałom.

36.
Nazajutrz po dniu targowym gwarny plac jest pusty,
Ludu Tingri, przyjaciele was opuszczą, to pewne.

37.
Skoro to sklecone z zaklęć straszydło musi się rozsypać,
Ludu Tingri, cokolwiek czynicie, miejcie na względzie więź przyczyny ze skutkiem.

38.
Sęp waszego umysłu niechybnie odleci kiedyś w siną dal,
Ludu Tingri, czas najwyższy wzbić się w przestworza.

39.
Wszystkie istoty z sześciu światów okazywały wam rodzicielską troskę,
Ludu Tingri, winniście im miłość i współczucie.

40.
Nienawiść do wrogów jest halucynacją samsary wynikającą z działania,
Ludu Tingri, przemieńcie swą złość i wrogi umysł.

41.
Pokłon i pielgrzymka oczyszczają splamienia ciała,
Ludu Tingri, porzućcie wszelkie doczesne znoje.

42.
Recytacja i przyjęcie schronienia oczyszczają splamienia mowy,
Ludu Tingri, dajcie spokój próżnemu gadaniu.

43.
Żarliwe oddanie oczyszcza nawykowe skłonności umysłu,
Ludu Tingri, noście nauczyciela nad głową.

44.
Ciało i kości rosły razem, lecz niechybnie zostaną rozłączone,
Ludu Tingri, nie wierzcie, że jesteście wieczni.

45.
Wkroczcie do najdoskonalszej z krain, na ziemie stanu naturalnego,
Ludu Tingri, gdzie nic nie jest przejściowe ani zmienne.

46.
Rozkoszujcie się najwspanialszym z bogactw, skarbem natury umysłu,
Ludu Tingri, ten jeden jest niewyczerpany.

47.
Delektujcie się najwykwintniejszą z delicji, wybornym smakiem medytacji,
Ludu Tingri, ona jedna uśmierza dręczący głód.

48.
Pijcie najwykwintniejszy z trunków, nektar uważności,
Ludu Tingri, on jeden leje się nieprzerwaną strugą.

49.
Zdajcie się na najpewniejszego z towarzyszy, pierwotną świadomość mądrości,
Ludu Tingri, z nią jedną nic was nie rozdzieli.

50.
Wyglądajcie najwspanialszego z potomków, dziecka czystej świadomości,
Ludu Tingri, ono jedno nie rodzi się i nie umiera.

51.
W stanie pustki potrząśnijcie włócznią czystej świadomości,
Ludu Tingri, pogląd jest wolny i niczym niezwiązany.

52.
W stanie bez myśli, nie rozpraszając się, porzućcie wartownika,
Ludu Tingri, medytacja nie zna zobojętnienia ani ekscytacji.

53.
W stanie naturalnej spontaniczności uczcie się niczego nie powstrzymywać,
Ludu Tingri, działanie nie wymaga porzucania ani przyswajania.

54.
W waszym umyśle są cztery ciała – nierozdzielne oraz całkowite,
Ludu Tingri, owoc wyrasta ponad nadzieję i zwątpienie.

55.
Korzenia samsary i nirwany szukać należy we własnym umyśle,
Ludu Tingri, nie ma w nim nic realnego.

56.
Pożądanie i złość pojawiają się, lecz nie powinny zostawiać śladu jak ptaki w powietrzu,
Ludu Tingri, w medytacji nie lgnijcie do doświadczeń.

57.
Niezrodzone ciało absolutu jest niczym serce słońca,
Ludu Tingri, jego promienna jasność nie zna przybywania i ubywania.

58.
Myśli przychodzą i odchodzą jak złodzieje w pustym domu,
Ludu Tingri, naprawdę nie ma nic do zyskania ani do stracenia.

59.
Doznania nie zostawiają śladów jak rysunki robione na wodzie,
Ludu Tingri, nie utrwalajcie ułudy pozorów.

60.
Myśli niechęci i przywiązania są jak tęcza na niebie,
Ludu Tingri, nie ma w nich nic do pochwycenia ani zatrzymania.

61.
Poruszenia umysłu znikają same z siebie jak chmury w przestworzach,
Ludu Tingri, w umyśle nie ma żadnych punktów odniesienia.

62.
Niechwytane, myśli uwalniają się same,
Ludu Tingri, jak wiatr, który do niczego nie przywiera.

63.
Czysta świadomość, jak tęcza na niebie, niczego nie chwyta,
Ludu Tingri, nic nie krępuje doświadczania.

64.
Urzeczywistnienie absolutnej natury jest jak sen niemowy,
Ludu Tingri, nie ma słów, które mogłyby je wyrazić.

65.
Urzeczywistnienie jest jak rozkosz podlotka,
Ludu Tingri, radości i błogości po prostu nie da się opisać.

66.
Jednia jasności i pustości jest niczym odbity w wodzie księżyc,
Ludu Tingri, nie ma tu co pociągać i nie ma co wadzić.

67.
Nierozdzielne zjawiska i pustość są niczym otwarte niebo,
Ludu Tingri, umysł nie ma środka ani skraju.

68.
Umysł bez myśli i rozproszenia jest jak zwierciadło piękna,
Ludu Tingri, nie rządzą nim żadne dogmaty.

69.
Nierozdzielne świadomość i pustość są niczym obrazy w zwierciadle,
Ludu Tingri, nic się tam nie rodzi i nic nie ustaje.

70.
Nierozdzielne szczęśliwość i pustość są niczym słońce opromieniające śniegi,
Ludu Tingri, nie ma w tym nic do uchwycenia.

71.
Bałamutne słowa znikną bez śladu jak echo,
Ludu Tingri, w dźwięku nie ma nic namacalnego.

72.
Szczęście i cierpienie, niczym dźwięk ze strun i pudła lutni,
Ludu Tingri, to wynik spotkania działań z niezbędnymi warunkami.

73.
Naturalna wolność samsary i nirwany jest jak dziecięca zabawa.
Ludu Tingri, opróżnijcie umysł z celów.

74.
Wyobrażenie zewnętrznego świata pochodzi z wnętrza waszego umysłu,
Ludu Tingri, dajcie bryle lodu rozpuścić się w wodę.

75.
Mechanizm niewiedzy przypomina tryskające źródło,
Ludu Tingri, nie da się go zaczopować.

76.
Ułuda samsary i nirwany jest jak konfrontacja z wrogiem,
Ludu Tingri, szukajcie sojusznika w praktykowaniu prawości.

77.
Naturalna jasność pięciu kaji jest jak bezmiar krainy ze złota,
Ludu Tingri, wyzbądźcie się nadziei i zwątpienia, przywiązania i niechęci.

78.
Ludzkie życie ze swoimi możliwościami i wolnościami jest jak wyspa skarbów,
Ludu Tingri, nie wracajcie przegrani z pustymi rękoma.

79.
Praktyka wielkiego pojazdu jest jak klejnot spełniający życzenia,
Ludu Tingri, choćbyście poruszyli niebo i ziemię, trudno będzie znaleźć go ponownie.

80.
W tym życiu niechybnie nie zabraknie wam żywności i odzienia,
Ludu Tingri, wszystko, co macie, poświęćcie praktyce Dharmy.

81.
Pókiście młodzi, praktykujcie twardo, nie bojąc się trudności,
Ludu Tingri, na starość będziecie na to za słabi.

82.
Kiedy budzą się emocje, sięgnijcie po antidota,
Ludu Tingri, uwolnijcie wszystkie pojęcia w ich naturze.

83.
Pomyślcie czasem o wszystkich ułomnościach samsary,
Ludu Tingri, to zaraz odświeży wam wiarę.

84.
Kultywujcie pilność już teraz i nie traćcie rezonu,
Ludu Tingri, a poprowadzi was to w chwili śmierci.

85.
Jeśli nie teraz, kiedy uda się wam zakosztować wolności?
Ludu Tingri, szansa na jedzenie wynosi jeden do stu.

86.
Życie jest ulotne jak rosa na trawie,
Ludu Tingri, nie poddawajcie się lenistwu i apatii.

87.
Jeśli potkniecie się tu i teraz,
Ludu Tingri, trudno wam będzie ponownie zdobyć ludzkie życie.

88.
Nauki Buddy są jak słońce świecące zza chmur,
Ludu Tingri, widać je tylko teraz.

89.
Mówicie innym mądre rzeczy, lecz nie stosujecie się do nich,
Ludu Tingri, obnażenia wymagają tylko wasze winy.

90.
Wiara może paść ofiarą okoliczności w każdej chwili,
Ludu Tingri, rozmyślajcie nad niedolą samsary.

91.
Zadawanie się ze złymi przyjaciółmi niechybnie pchnie was do złego,
Ludu Tingri, zerwijcie wszelkie negatywne więzi.

92.
Zadawanie się z przyjaciółmi prawymi na pewno obudzi w was dobro,
Ludu Tingri, nie odstępujcie duchowych nauczycieli.

93.
Krętactwem i kłamstwem oszukujecie nie tylko innych, ale również siebie,
Ludu Tingri, weźcie na świadka własne sumienie.

94.
Ułuda zrodzona z niewiedzy jest najbardziej niszczycielskim demonem,
Ludu Tingri, nawet na moment nie traćcie uważności i czujności.

95.
O ile nie oddajecie się trzem bądź pięciu truciznom, ścieżka jest tuż obok,
Ludu Tingri, szykujcie potężne antidota.

96.
Jeżeli brak wam wytrwałości, nie osiągniecie Stanu Buddy,
Ludu Tingri, nie zapomnijcie wdziać zbroi.

97.
Nawykowe skłonności, jako starzy znajomi, bez przerwy wracają,
Ludu Tingri, nie dajcie się wodzić za nos przeszłości.

98.
Jeśli wasze zrozumienie i urzeczywistnienie szwankują,
Ludu Tingri, módlcie się do nauczyciela, a zaznacie głębi medytacji.

99.
Jeśli zależy wam na przyszłym szczęściu, pogódźcie się z trudnościami,
Ludu Tingri, Stan Buddy jest w zasięgu ręki.

100.
Ten stary indyjski mistrz odejdzie, nie zostanie tutaj,
Ludu Tingri, moment na rozwianie waszych wątpliwości jest teraz.

101.
Sam praktykowałem bez rozproszenia,
Ludu Tingri, pójdźcie w moje ślady.

Padampa Sangje (?-1117) był wielki indyjskim siddhą, który kilkakrotnie odwiedzał Tybet i Bhutan.

RACHUNEK BANKOWY

program „Niewidzialne kajdany” 73213000042001026966560001
subkonto Kliniki Stomatologicznej Bencien
46213000042001026966560002

PRZEKIERUJ 1,5% PODATKU