Songcen Gampo (569 lub 605 – 649) był twórcą tybetańskiego imperium, pierwszym czogjalem, „dharmicznym królem”, któremu przypisuje się sprowadzenie z Indii buddyzmu oraz stworzenie alfabetu tybetańskiego.
Dziesięć cnót:
Nie zabijać
Nie brać niczego, co nie zostało dane
Postępować w sposób prawy
Mówić prawdę
Mówić łagodnie
Dotrzymywać obietnic
Nie obmawiać
Unikać zawiści
Oddalać złe myśli o innych
Utrzymywać doskonały pogląd Dharmy
Kodeks praw dziesięciu cnót:
Dobro będzie nagradzane, a zło karane.
Tym, którzy stoją wysoko, zwiąże ręce prawo;
Ci, którzy stoją nisko, będą przez nie chronieni.
Powoła się cztery regimenty straży.
W górnych biegach strumieni powstaną tamy i zbiorniki.
Wody rzek w dolinach posłużą do nawadniania pól.
Powstanie system miar i wag.
Podzieli się pola.
Ludzi nauczy się pisać.
Będzie się układać konie.
Wprowadzi się zdrowe obyczaje, wzór do naśladowania.
Ci, którzy wywołują waśnie, będą karani.
Zabójcy zapłacą odszkodowania za krew, wysokie i niskie.
Złodzieje spłacą wartość skradzionych przedmiotów oraz,
Dodatkowo, zrobią to jeszcze osiem razy: w sumie – dziewięciokrotnie.
Cudzołożnikom odejmie się członki i wygna ich z kraju.
Kłamcom będzie się odcinać języki.
I dalej: Przyjmując schronienie w Trzech Klejnotach,
Bądźcie pełni wiary i oddania.
Odpłacajcie za dobroć rodziców i okazujcie im szacunek.
Nie urażajcie uczuć tych, którzy okazują łaskę:
Ojca, stryjów i starszych. Odpłacajcie za dobroć.
Nie krytykujcie tych, którzy mają szlachetne przymioty i czcigodne pochodzenie,
Ale okazujcie im cześć.
Każdym czynem naśladujcie tych, którzy uosabiają wzniosłe cnoty.
Skierujcie umysły ku Dharmie i pismom;
Starajcie się uchwycić ich znaczenie.
Nie wątpcie w przyczynę i skutek, karmę.
Nie dopuszczajcie się złych czynów.
Pomagajcie przyjaciołom i sąsiadom; wyrzeknijcie się wrogości.
Bądźcie prawi i szczerzy.
Pijcie i jedzcie z umiarem. Zachowujcie się skromnie.
Spłacajcie długi o czasie. Nie oszukujcie na wagach i miarach.
Bądźcie bezstronni, bezinteresowni i tak też postępujcie.
W rozmowie nie oglądajcie się na kobiety.
Trzymajcie się własnych poglądów.
W razie sporu o „jest – nie jest”, złóżcie przysięgę,
Wzywając na świadków lokalne bóstwa i opiekunów Dharmy.