Tysišce mnichów i mniszek majš opucić obozowisko
Naoczni wiadkowie informujš, że urzędnicy z Pekinu i Czengdu kazali
opucić wielkie klasztorne obozowisko we wschodnim Tybecie tysišcom mnichów
i mniszek. Opuszczane chatki sš natychmiast niszczone, by zapobiec powrotowi
duchownych.
Konfrontacja trwa od kilku tygodni. Na miejsce wzywano coraz wyższych
urzędników w tym przedstawicieli Zjednoczonego Frontu z Pekinu majšcych
nadzorować wydalanie mnichów i niszczenie ich siedzib. Społecznoć klasztorna
Larung Gar (okolice miasta Serthar w prowincji Sichuan) jest największym
kompleksem monastycznym na Płaskowyżu Tybetańskim. Pierwsze informacje
o jej niszczeniu podała 15 czerwca Centralna Agencja Informacyjna Tajwanu.
Larung Gar jest obozowiskiem klasztornym, a nie klasztorem. Mnisi i
mniszki przybywali tu z własnej inicjatywy, przycišgani niezwykłš sławš
tego miejsca. Duchowni z różnych regionów Tybetu i Chin tworzš tu doć
luno powišzanš społecznoć; muszš utrzymywać się sami i nie podlegajš
formalnej kontroli żadnego opata. Do Serthar przycišgała ich reputacja
Khenpo Dzigme Phuncoga, charyzmatycznego nauczyciela, który przed dziesięciu
laty utworzył Larung Gar jako ritro, czyli górskš pustelnię, dla małej
grupki uczniów. Khenpo i inni lamowie udzielali tu tradycyjnych, pełnych
nauk buddyjskich w języku tybetańskim i mandaryńskim.
Szacuje się, że w Larung Gar mieszka siedem, osiem tysięcy mnichów
i mniszek w tym niemal tysišc Chińczyków. Większoć stanowiš mniszki.
Wielu Tybetańczyków przybywało do tego odludnego miejsca, by podjšć tu
studia, a następnie wrócić do rodzimych klasztorów i przekazać zdobytš
wiedzę innym.
W Larung Gar w przeciwieństwie do większoci innych miejsc, w których
instytucje buddyjskie sš wyranie wyalienowane (...) tchnięto nowe życie
w uwięcony, duchowy krajobraz Tybetu, uważajš autorzy wydanej w 1998
pracy Buddhism in Contemporary Tibet (Buddyzm we współczesnym Tybecie).
Larung Gar przycišga rzesze uczniów, gdyż można tu co jest w Tybecie
rzadkociš otrzymać pełne wykształcenie buddyjskie.
Chiński rzšd chce wyegzekwować narzucony przez siebie limit 1.400 mnichów
i mniszek. Poprzednie próby zmniejszenia liczby uczniów w Larung Gar były
nieskuteczne. Khenpo Dzigme Phuncog miał wezwać władze lokalne do szanowania
zgodnie z konstytucjš ChRL wierzeń religijnych ludu. Wyjaniał również
urzędnikom, że skoro nie werbował ani nie zapraszał mnichów i mniszek do
Larung Gar, nie przystoi mu wzywać ich do opuszczenia ritro. Nic nie wskazuje,
by w Larung Gar podejmowano jakiekolwiek działania separatystyczne.
Ostatnie wydarzenia, zagrażajšce dalszemu istnieniu Larung Gar jako
głównego orodka studiów buddyjskich w Tybecie i Chinach, budzš ogromne
zaniepokojenie tybetańskich przywódców i tybetologów. Nie wiadomo również,
co stanie się z Khenpo Dzigme Phuncogiem i innymi lamami, którym mogš grozić
surowe represje.
Tło
Larung Gar leży we wschodnim Tybecie (Kham; obecnie prefektura Ganze
prowincji Sichuan), w odludnej dolinie, oddalonej o jakie 15 kilometrów
na południe od miasta Serthar. Khenpo Dzigme Phuncog chciał, by ta pustelnia
stała się orodkiem odrodzenia studiów i praktyki buddyjskiej. W 1987 roku
X Panczenlama wyjednał oficjalnš zgodę władze uznały Larung Gar za Instytut
Buddyjski i nadały mu status akademii.
Władze próbowały już zmniejszyć liczbę duchownych w Larung Gar, ale
charakter obozowiska utrudniał narzucanie limitów klasztornych. W marcu
były mnich z Larung Gar powiedział ICT, że w lipcu 2000 przyjechało do
nas ze dwadziecia samochodów z urzędnikami z prefektury. Powiedzieli,
że w Larung Gar może zostać najwyżej 1.400 mnichów i mniszek i że wszyscy
muszš pochodzić z okolic Serthar. Miałem dowód tożsamoci z mojego klasztoru
w Amdo i funkcjonariusze powiedzieli mi, że nie mogę zostać, bo nie mam
dokumentów z Serthar. W moim klasztorze nie było żadnego lamy, przybyłem
więc do Larung Gar po nauki Khenpo Dzigphuna.
Tybetańskie słowo gar oznacza obozowisko (także np. wojskowe),
ale w kontekcie religijnym odnosi się do orodka duchowego, który nie
musi być klasztorem. W przeciwieństwie do innych stosunkowo dużych klasztorów
współczesnego Tybetu takich jak Labrang Taszikjil w Amdo, Lithang w Khamie
czy Sera, Drepung i Ganden w Lhasie Larung Gar jest orodkiem nowym (nie
istniejšcym przed 1959 rokiem), nie ma więc powišzań historycznych i politycznych,
do których często odwołujš się władze chińskie, podejmujšc decyzje dotyczšce
losów klasztoru.
Kiedy Khenpo Dzigme Phuncog zakładał Larung Gar w 1980 roku, w pobliżu
jego siedziby zamieszkało około stu mnichów. Uczniowie budowali sobie małe,
jednoizbowe chatki z kamienia i drewna. Model ten działał do dzi dolinę,
w której znajduje się Larung Gar, pokryły z czasem tysišce takich domków.
Nie wprowadzono żadnej formalnej procedury przyjmowania duchownych; mnisi
i mniszki mogš swobodnie przybywać i opuszczać Larung Gar, a na stałe
przebywajš tu tylko nauczyciele, prowadzšcy uczniów. Mnisi i mniszki utrzymujš
się sami i gotujš sobie na piecykach naftowych (lub palšc jaczym nawozem)
we własnych chatkach. Jeżeli nie mogš ich utrzymać rodzime instytucje klasztorne
albo krewni, mogš starać się o stypendium w postaci campy (prażona mška
jęczmienna) i masła w małym biurze administracji Larung Gar.
Khenpo Dzigme Phuncog jest inkarnacjš Tertona Sogjala Lerab Lingpy,
jednego z nauczycieli Thubtena Gjaco, XIII Dalajlamy. Linia inkarnacji,
wiedza i lata, jakie spędził medytujšc w odosobnieniu, złożyły się na sławę,
jakš cieszy się w całym Tybecie. Po ucieczce Karmapy z klasztoru Curphu
i Agji Rinpocze z Kumbum, Khenpo Dzigme Phuncog wydaje się największym
nauczycielem buddyjskim w Tybecie.
W cišgu ostatnich dziesięciu lat systematycznie rosła liczba mnichów
i mniszek w Larung Gar. Trudno okrelić ich dokładnš liczbę, gdyż jest
ona płynna. Niektórzy duchowni wracajš do domów po otrzymaniu nauk, inni
przybywajš po nie rokrocznie. Khenpo Dzigme Phuncog wykłada cyklami,
które z reguły trwajš ponad miesišc. W tym czasie liczba mnichów i mniszek
wzrosła do ponad omiu tysięcy; podczas inicjacji, na które zapraszano
również wieckich z okolicznych regionów, w Larung Gar przebywało i ponad
piętnacie tysięcy osób. Khenpo Dzigme Phuncog należy do szkoły njingmapa
buddyzmu tybetańskiego, nazywanej też czerwonymi czapkami, słynie jednak
z ekumenizmu, udzielajšc nauk i inicjacji wszystkich szkół buddyzmu tybetańskiego
(njingma, kagju, sakja i gelug).
Khenpo Dzikphun pisze David Germano w Buddhism in Contemporary Tibet
stworzył niezwykle ważny ruch, którego rodek ciężkoci znajduje się
w Tybecie, stanowišc alternatywę tak dla chińskiego, nowoczesnego systemu
wartoci, jak i tybetańskich społecznoci emigracyjnych za granicš. Powołał
orodek akademicki, który pod pewnymi względami przewyższa ofertę klasztorów
na wychodstwie. Co więcej, jego intelektualna, mistyczna i charyzmatyczna
obecnoć jest równa duchowym przymiotom największych lamów njingmapy, którzy
żyjš lub niedawno zmarli na wychodstwie.
Larung Gar jest jednym z niewielu orodków na Płaskowyżu Tybetańskim,
w których udziela się pełnego przekazu nauk i kontemplacyjnych praktyk
buddyjskich. Na taki przekaz składajš się trzy elementy: łang (inicjacja,
upoważniajšca do podjęcia praktyki okrelonych rytuałów i medytacji), lung
(ustny przekaz odpowiednich pism) oraz tri (ustne wyjanienia praktyki).
Jeli idzie o skalę, pod tym względem Larung Gar nie ma sobie równych w
Chinach i Tybecie.
Duchowni z Larung Gar przestrzegajš kilku zasad postępowania.
W głównej sali sš, na przykład, oddzielne wejcia dla kobiet i mężczyzn;
mnisi i mniszki budujš swoje chatki w innych częciach doliny itd.
O unikalnoci Larung Gar stanowi też ogromna liczba chińskich i mówišcych
po chińsku mnichów, mniszek i wieckich, którzy zamieszkali w tej odludnej
okolicy. Pochodzš oni z Chin, Tajwanu, Singapuru i Malezji. Częć nosi
tradycyjne, chińskie, szare i żółte szaty zakonne, inni wolš ciężkie, bordowe,
wełniane suknie tybetańskie. Podczas wykładów Khenpo Dzigme Phuncoga ci,
którzy znajš tylko chiński, zbierajš się w wielkiej sali na drugim, najwyższym
piętrze głównego budynku, gdzie nauki tłumaczš dla nich tybetańscy lamowie.
Lamowie, znajšcy biegle chiński, udzielajš im też pouczeń indywidualnych.
Większoć populacji instytutu stanowiš mniszki zapewne dlatego,
że w Larung Gar, w przeciwieństwie do rodzimych klasztorów, mogš uzyskać
pełne nauki buddyjskie i (co było rzadkociš przed 1959 rokiem, a obecnie
nie jest praktykowane w żadnym innym orodku monastycznym Tybetu) tytuł
khenpo, przyznawany tu za wybitnš wiedzę i dowiadczenie w medytacji, a
nie, jak w wielu innych wištyniach, piastowanie funkcji administracyjnych.
Najsłynniejszš z nich jest siostrzenica Khenpo Dzigme Phuncoga, Dziecyn
Munco, inkarnacja słynnej nauczycielki, która żyła w rodkowym Tybecie
w czasach V Dalajlamy.
W Larung Gar jest obecnie pięć sal zgromadzeń. Największa w której
nauk udziela Khenpo Dzigme Phuncog może pomiecić niemal osiem tysięcy
osób. Druga co do wielkoci przeznaczona jest dla mnichów i mniszek, mówišcych
po chińsku. Jej budowę miano zakończyć w 2001 roku. Do kompleksu należš
też dwa mniejsze budynki jeden dla mnichów, drugi dla mniszek. Przy wjedzie
do doliny znajduje się mniejsza wištynia, mogšca pomiecić około półtora
tysišca osób. Lamowie z Larung Gar udzielali w niej nauk wieckim Tybetańczykom.
Z ostatniej chwili
25 czerwca uczeń z Larung Gar wystosował apel o pomoc, mówišc, że następnego
dnia władze przystšpiš do wydalania mnichów. Obozowisko ma opucić siedem
tysięcy osób.
Do 26 czerwca z Serthar majš zniknšć wszyscy Chińczycy i cudzoziemcy
(m.in. z Tajwanu i Singapuru). Następnego dnia ich chatki zostanš niszczone.
Według autora apelu, decyzję o wydaleniu wydał minister Wang. W pobliżu
Serthar ma obecnie stacjonować około czterech tysięcy żołnierzy. 6 czerwca
akademia musiała przerwać udzielanie nauk.
Student dodaje, że przekaże te informacje mediom i organizacjom praw
człowieka i prosi społecznoć międzynarodowš o zainteresowanie i pomoc.