Jego ĹwiÄ tobliwoĹÄ XIV Dalajlama Tenzin Gjaco jest duchowym przywĂłdcÄ TybetaĹczykĂłw; do 2011 roku byĹ rĂłwnieĹź gĹowÄ ich paĹstwa. UrodziĹ siÄ 6 lipca 1935 roku w wiosce Takcer w pĂłĹnocno-wschodnim Tybecie. Jego rodzice, ubodzy chĹopi, nazwali go Lhamo Thondup. Dwa lata później, zgodnie z wiekowÄ tradycjÄ , rozpoznano w nim kolejne wcielenie trzynastu poprzednich dalajlamĂłw i AwalokiteĹwary, Bodhisattwy WspĂłĹczucia, ktĂłry odradza siÄ w tym Ĺwiecie, by sĹuĹźyÄ wszystkim istotom. TybetaĹczycy wierzÄ teĹź, Ĺźe Dalajlama inkarnowaĹ siÄ wczeĹniej w Indiach - w trzydziestu szeĹciu wcieleniach wielkich mÄdrcĂłw - a potem w Tybecie: m.in. jako dziesiÄciu krĂłlĂłw (w tym trzech najwaĹźniejszych dla propagowania Dharmy: Songcen Gampo, Trisong Decen i Tri Ralpaczen) oraz piÄtnastu mistrzĂłw buddyjskich szkóŠningma, sakja i kadam (np. Sakja Kunga Ningpo i najwaĹźniejszy uczeĹ AtiĹi, Lama Drom Tonpa).
Jako Dalajlama otrzymaĹ nowe imiÄ: Dziecyn Dziamphel NgaĹang Lobsang Jesze Tenzin Gjaco - ĹwiÄty Pan, Szlachetna ChwaĹa, PeĹny WspĂłĹczucia ObroĹca Wiary, Ocean MÄ droĹci. TybetaĹczycy z reguĹy nazywajÄ go Jiszin Norbu, SpeĹniajÄ cym Ĺťyczenia Klejnotem, lub po prostu Kundun - ObecnoĹciÄ . Ceremonia intronizacji odbyĹa siÄ 22 lutego 1940 roku w stolicy Tybetu, Lhasie.
W wieku szeĹciu lat rozpoczÄ Ĺ formalne studia, ktĂłre zakoĹczyĹ dziewiÄtnaĹcie lat później, uzyskujÄ c tytuĹ gesze lharampa (odpowiednik doktoratu z filozofii buddyjskiej). Rok wczeĹniej zĹoĹźyĹ egzaminy w kaĹźdym z trzech wielkich uniwersytetĂłw klasztornych: w Drepungu, Sera i Gandenie. Ostatni egzamin odbyĹ siÄ w 1959 roku w lhaskim DĹźokhangu podczas Monlamu, ĹwiÄta Modlitwy, ktĂłre przypada w pierwszym miesiÄ cu kalendarza tybetaĹskiego.
17 listopada 1950 roku, po wtargniÄciu na teren Tybetu osiemdziesiÄciu tysiÄcy ĹźoĹnierzy Armii Ludowo-WyzwoleĹczej, Jego ĹwiÄ tobliwoĹci powierzono peĹnÄ wĹadzÄ politycznÄ (gĹowy paĹstwa i szefa rzÄ du). W 1954 roku zĹoĹźyĹ wizytÄ w Pekinie, by negocjowaÄ pokĂłj z Mao Zedongiem i innymi przywĂłdcami chiĹskimi, miÄdzy inny Zhou Enlaiem i Deng Xiaopingiem. W 1956 roku, podczas wizyty w Indiach z okazji 2500. rocznicy urodzin Buddy, wielokrotnie spotykaĹ siÄ z premierami Nehru i Zhou w zwiÄ zku z coraz gorszÄ sytuacjÄ w Tybecie.
PrĂłby znalezienia pokojowego rozwiÄ zania konfliktu tybetaĹsko-chiĹskiego zniweczyĹa brutalna polityka Pekinu we wschodnim Tybecie, ktĂłra wywoĹaĹa powszechny sprzeciw i wreszcie powstanie. Z czasem ruch oporu zaczÄ Ĺ obejmowaÄ inne regiony kraju. 10 marca 1959 roku przez LhasÄ przetoczyĹy siÄ najwiÄksze demonstracje w historii Tybetu. TĹum ĹźÄ daĹ wycofania siÄ ChiĹczykĂłw i niepodlegĹoĹci. Manifestacje przeksztaĹciĹy siÄ w powstanie, ktĂłre zostaĹ krwawo stĹumione przez chiĹskÄ armiÄ. Jego ĹwiÄ tobliwoĹÄ uciekĹ do Indii, gdzie udzielono mu azylu politycznego. W jego Ĺlady poszĹo ponad osiemdziesiÄ t tysiÄcy tybetaĹskich uchodĹşcĂłw. DziĹ Ĺźyje ich na wygnaniu ponad sto dwadzieĹcia tysiÄcy. Od 1960 roku siedzibÄ Dalajlamy i tybetaĹskiego rzÄ du na wychodĹşstwie jest Dharamsala, nazywana czÄsto "maĹÄ LhasÄ ".
Zaraz po opuszczeniu Tybetu Dalajlama zwrĂłciĹ siÄ do Organizacji NarodĂłw Zjednoczonych z proĹbÄ o zajÄcie stanowiska w sprawie Tybetu. W latach 1959, 1961 i 1965 Zgromadzenie OgĂłlne ONZ przyjÄĹo trzy rezolucje, wzywajÄ c Chiny do poszanowania praw czĹowieka w Tybecie i prawa narodu tybetaĹskiego do samostanowienia. Pierwszym palÄ cym problemem nowo utworzonego rzÄ du emigracyjnego byĹo ratowanie tybetaĹskich uchodĹşcĂłw i kultury Tybetu. Uciekinierzy znaleĹşli schronienie w osadach rolniczych. RzÄ d promowaĹ inicjatywy gospodarcze i tworzyĹ system edukacyjny, by kaĹźde tybetaĹskie dziecko mogĹo poznaÄ ojczysty jÄzyk, historiÄ, religiÄ i kulturÄ. W 1959 roku powoĹano Instytut Sztuki oraz Centralny Instytut WyĹźszych StudiĂłw TybetaĹskich - tybetaĹski uniwersytet w Indiach. Na wygnaniu udaĹo siÄ odtworzyÄ ponad dwieĹcie instytucji monastycznych, ktĂłre ocaliĹy wiÄkszoĹÄ nauk buddyzmu tybetaĹskiego, bÄdÄ cego sercem kultury Tybetu.
W 1963 roku Jego ĹwiÄ tobliwoĹÄ ogĹosiĹ demokratycznÄ konstytucjÄ, opartÄ na wartoĹciach buddyjskich i Powszechnej Deklaracji Praw CzĹowieka, jako model ustawy zasadniczej przyszĹego, wolnego Tybetu. Dalajlama, ktĂłry oĹwiadczyĹ, iĹź nie bÄdzie piastowaĹ Ĺźadnego stanowiska politycznego po odzyskaniu przez Tybet niepodlegĹoĹci, kĹadzie wielki nacisk na koniecznoĹÄ dalszego demokratyzowania administracji tybetaĹskiej. TybetaĹscy uchodĹşcy wybierajÄ dziĹ w bezpoĹrednich, powszechnych wyborach Congdu (parlament) i Kalona TipÄ (szefa rzÄ du).
W 1987 roku na forum Komisji Praw CzĹowieka Kongresu StanĂłw Zjednoczonych Dalajlama przedstawiĹ piÄciopunktowy plan pokojowy, stwarzajÄ cy szansÄ na rozwiÄ zanie problemu Tybetu. Dokument ten przewiduje przeksztaĹcenie Tybetu w strefÄ pokoju, poĹoĹźenie kresu masowemu przesiedlaniu ChiĹczykĂłw na teren Tybetu, przywrĂłcenie fundamentalnych praw czĹowieka i swobĂłd demokratycznych, rezygnacjÄ Chin z produkcji broni jÄ drowej i skĹadowania odpadĂłw radioaktywnych w Tybecie oraz wzywa do podjÄcia "powaĹźnych negocjacji" w sprawie przyszĹoĹci Tybetu.
15 czerwca 1988 roku Jego ĹwiÄ tobliwoĹÄ rozwinÄ Ĺ ten plan w Strasburgu, proponujÄ c utworzenie samorzÄ dnego, demokratycznego Tybetu "stowarzyszonego z ChiĹskÄ RepublikÄ LudowÄ ". 2 wrzeĹnia 1991 roku tybetaĹski rzÄ d emigracyjny formalnie wycofaĹ tÄ propozycjÄ z uwagi na brak pozytywnej reakcji chiĹskich przywĂłdcĂłw.
Od 1967 roku Jego ĹwiÄ tobliwoĹÄ odwiedziĹ niemal piÄÄdziesiÄ t paĹstw. JesieniÄ 1991 roku, na zaproszenie prezydenta Vytautasa Landsbergisa, zĹoĹźyĹ wizytÄ w Wilnie i jako pierwszy zagraniczny przywĂłdca przemawiaĹ na forum parlamentu niepodlegĹej Litwy. Podczas konferencji prasowej w Watykanie w 1980 roku mĂłwiĹ: "Ĺťyjemy w czasach gĹÄbokiego kryzysu i dramatycznych wydarzeĹ w skali Ĺwiatowej. Nie znajdziemy spokoju ducha, dopĂłki ludzie nie zacznÄ ĹźyÄ z sobÄ w harmonii. Czekam na spotkanie z Ojcem ĹwiÄtym z wiarÄ i nadziejÄ , [czekam] na wymianÄ idei i uczuÄ, na jego sugestie, na otwarcie drzwi dla jeszcze skuteczniejszego niesienia pokoju ludzkoĹci". Jego ĹwiÄ tobliwoĹÄ spotykaĹ siÄ papieĹźem Janem PawĹem II w 1980, 1982, 1986, 1988, 1990 i 1999 roku.
W 1989 roku norweski Komitet Pokojowej Nagrody Nobla postanowiĹ wyróşniÄ niÄ DalajlamÄ, co przyjÄto z radoĹciÄ na caĹym Ĺwiecie, choÄ nie w Chinach. "Komitet podkreĹla fakt, iĹź w swej walce o wyzwolenie Tybetu Dalajlama konsekwentnie przeciwstawia siÄ stosowaniu przemocy. Opowiada siÄ za rozwiÄ zaniami pokojowymi, ktĂłre pozwolÄ , w duchu tolerancji i wzajemnego szacunku, zachowaÄ historyczne i kulturowe dziedzictwo jego narodu", napisano w uzasadnieniu. 10 grudnia 1989 roku Jego ĹwiÄ tobliwoĹÄ przyjÄ Ĺ NagrodÄ w imieniu wszystkich przeĹladowanych, walczÄ cych o wolnoĹÄ i pracujÄ cych na rzecz pokoju oraz w imieniu narodu tybetaĹskiego. "Nagroda ta utwierdza nas w przekonaniu, iĹź orÄĹźem prawdy, odwagi i determinacji doprowadzimy do wyzwolenia Tybetu. W naszej walce nie ma miejsca na przemoc i nienawiĹÄ", powiedziaĹ.
Jego ĹwiÄ tobliwoĹÄ odwiedzaĹ PolskÄ szeĹciokrotnie: w 1993, 2000, 2008, 2009, 2010 i 2013 roku, spotykajÄ c siÄ miÄdzy innymi z prezydentami, premierami, marszaĹkami sejmu i senatu, prymasem, intelektualistami, studentami, wiÄĹşniami, spoĹecznoĹciÄ buddyjskÄ i dziaĹaczami praw czĹowieka. PrzemawiaĹ w Sejmie i Trybunale Konstytucyjnym. Dwie pierwsze wizyty organizowaĹa HelsiĹska Fundacja Praw CzĹowieka. Jego ĹwiÄ tobliwoĹÄ jest honorowym obywatelem WrocĹawia i Warszawy oraz doktorem honoris causa Uniwersytetu JagielloĹskiego.
W marcu 2011 roku Dalajlama stanowczo oĹwiadczyĹ, Ĺźe nie zamierza sprawowaÄ dĹuĹźej wĹadzy politycznej i poprosiĹ parlament o znowelizowanie Karty TybetaĹczykĂłw na WychodĹşstwie i przekazanie jego prerogatyw demokratycznie wybranym organom wĹadzy. ChoÄ wzbudziĹo to rozpacz i opĂłr wielu rodakĂłw, pozostaĹ nieugiÄty i doprowadziĹ do wprowadzenia stosownych poprawek, ktĂłre przyjÄto na nadzwyczajnym posiedzeniu 29 maja 2011 roku. OdtÄ d formalnie Jego ĹwiÄ tobliwoĹÄ jest tylko przywĂłdcÄ duchowym oraz "Opiekunem i Symbolem Tybetu i Narodu TybetaĹskiego". Poproszono go takĹźe o "dbanie o dobro" spoĹecznoĹci tybetaĹskiej, "doradzanie" i "sugerowanie" parlamentowi oraz kaszagowi, reprezentowanie TybetaĹczykĂłw na arenie miÄdzynarodowej i poszukiwanie "utÄsknionego" rozwiÄ zania problemu Tybetu.
Dalajlama czÄsto powtarza: "Jestem tylko zwykĹym buddyjskim mnichem - nikim wiÄcej, nikim mniej". Jego ĹwiÄ tobliwoĹÄ prowadzi Ĺźycie mnicha. Mieszka w niewielkiej rezydencji w Dharamsali, wstaje codziennie o czwartej rano, medytuje, uczestniczy w pracach rzÄ du, udziela audiencji i buddyjskich nauk, prezyduje ceremoniom religijnym. KaĹźdy dzieĹ koĹczy kolejnÄ sesjÄ modlitw i medytacji. Pytany o ĹşrĂłdĹa inspiracji, czÄsto cytuje wiersz sĹynnego buddyjskiego mistrza Ĺantidewy:
DopĂłki trwa przestrzeĹ
I dopĂłki pozostajÄ
czujÄ
ce istoty
Obym trwaĹ i ja
By rozpraszaÄ nÄdzÄ Ĺwiata