Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków
Share
List do dyrektora szkoły
***
Szanowny dyrektorze,
Co słychać? Być może siedzi pan teraz po godzinach z abiturientami albo analizuje plany rozbudowy szkoły, dyskutuje doświadczenia zawodowe lub uczestniczy w ważnym zebraniu na szczeblu miasta, okręgu, prefektury, prowincji czy wręcz samego państwa. Nie ma co gadać, każdy wie, jak zajęty jest człowiek na tym stanowisku. Ma pan na głowie przyszłość placówki, problemy podwładnych, posiłki uczniów, kontrole tych wszystkich departamentów. Dyrektor szkoły, zwłaszcza podstawowej, tym bardziej w Tybecie, po prostu jest bez szans bez grubej skóry, zimnej krwi i poczucia misji.
Nie mam pojęcia, ile jest tybetańskich placówek edukacyjnych - nie liczyłem, nie znalazłem statystyk - niemniej nie wątpię, że wielu ich dyrektorów, gdy piszę te słowa, wzór daje młodzieży i młodość piękną składa na sprawy ołtarzu.
Szanowny, szacowny i niezrównanie niezrównany urzędniku, jestem starym nauczycielem z długim stażem i wielką miłością dla tego powołania. Widziałem zatrzęsienie zwierzchników. Jedni kochali koszykówkę, więc jak lwy walczyli o boiska i osobiście projektowali bajecznie kolorowe koszulki zawodników. Rozmiłowani w akademiach sprawiali, że każdego pierwszego czerwca wychowankowie śpiewali jak słowiki, a ich popisy taneczne zapierały dech w piersi. Zdarzali się jednak (czego jak czego, ale tego gatunku naprawdę nam nie brakuje) także wielbiciele poklepywania po plecach i picia wódeczki, patrzący na czubek własnego nosa wrogowie wszelkich zmian, architekci pałacowych przewrotów, despoci słuchający jedynie własnego głosu i nienawidzący odmiennych poglądów, zazdrośnicy duszący w zarodku każdą osobowość i ścinający, jako niepokorne i niesubordynowane, wszelkie głowy wyrastające ponad własną przeciętność, stawiający na uległość, miernotę i brak ryzyka kosztem perspektyw rozwoju.
Szanowny, może przeszło panu przez myśl, że go besztam. Nic z tych rzeczy, w żadnym razie. Po prostu lubię dyrektorów z poczuciem odpowiedzialności narodowej i ducha czasu; naukowców i analityków. Spyta pan, czemu sam nie zasiądę na tym fotelu. Tak się składa, że mam problem z przepisami, lubię wypowiadać się krytycznie, uwzględniać cudze opinie i wykłócać się z przywódcami, co stawia mnie poza nawiasem systemu. Sam pan widzi, że jestem bez szans.
Niezrównany, szkołami opiekuje się dziś państwo, buduje budynki, kupuje komputery, nadąża, rozwija, poprawia - rozum każe więc bić brawo na stojąco. Rzecz w tym - nie uciekniemy przed historią - że nowe czasy zderzają się ze starymi problemami, zwyczajnie mordując nasz język. Wielu powiada, że nie wolno zapominać o przeszłości. Ja nad nią nawet przedkładam ojczystą mowę.
Zechce mi pan, upraszam, zdradzić, czy pańska szkoła dba o nauczanie w naszym języku? Czy jej nauczyciele i uczniowie mówią płynnie po tybetańsku? Jeśli odpowiedź brzmi „tak", ma pan poczucie narodowej odpowiedzialności oraz kwalifikacje i może być dumny ze swojej placówki.
Znam dyrektorów, którzy nigdy nie nauczyli się chińskiego, ale przedkładają mówienie w tym narzeczu nad posługiwanie się czystym tybetańskim. Zebrania, lekcje, badania, sprawozdania - wszystko po mandaryńsku, niczym rodzimi Chińczycy. Mają dobre powody. W ten sposób zajdzie się daleko w Chinach, po angielsku - w świecie, ale, ale: tylko co z tybetańskim, dziedzictwem przodków. Na śmietnik?
Widziałem też takich, którzy ledwie pisząc po chińsku, pokornie wyrzekali się doskonałej znajomości tybetańskiego. Musieli zlecać pisanie nawet najgłupszych sloganów. Przepisy po chińsku, wytyczne po chińsku, tabliczki po chińsku, w urzędach po chińsku: w takiej szkole po prostu nie ma miejsca na specyfikę etniczną. Nauczyciele i uczniowie posługują się mieszanką dwóch języków, podczas gdy czysty tybetański traci rację bytu. Trudno się dziwić, że mądrzy ludzie powiadają, iż problem zaczyna się w szkole. Zwłaszcza podstawowej.
Szanowny dyrektorze, w naszych szkołach, w końcu z nazwy tybetańskich, musimy posługiwać się własnym językiem. Zawsze, nieodmiennie, bez względu na wszelkie przeszkody, zmiany i reformy.
Niezrównany, proces transformacji procesu kształcenia wymaga kalendarza, planu i środków, podporządkowanych sprawie ojczystego języka. Niektóre szkoły jedno mówią, drugie robią, bez oglądania się na wykładowców i uczniów. Jeszcze inne - walcząc o prestiż i uznanie przełożonych - nie bacząc na martwe przepisy państwowe i formalne wytyczne, zwiększają liczbę godzin chińskiego kosztem tybetańskiego. Wiele placówek reformuje się od dekady, lecz ich program nauczania pozostaje niezmienny, pozbawiony kierunku, celu, podbudowy naukowej. Nauczycieli nikt nie kształci i nie słucha, liczy się wyłącznie „program". Każdą sugestię, uwagę i skargę zamyka się „bezzwłocznie i nieodwołalnie". Lekcje wychowanie fizycznego i muzyki zmieniają się nieodmiennie w czyny społeczne i godziny wychowawcze, przekreślając wszelką inicjatywę i inwencję nauczycieli.
Wielki, z pewnością zadawał pan sobie fundamentalne pytania o przyszłość tybetańskiego i myślał o rozwiązaniach, choćby mimowolnie rzucając, „co na języku, to i w sercu". Odkrzykuję: zacznijmy tu, zaraz, w szkołach podstawowych.
Szacowny, być może sytuacja niepokoi i ciebie. Spieszę z pomocą. Dodaj znajomość tybetańskiego na świadectwie. I mnóż w tym względzie kategorie, żeby łatwiej było pracować.
Czcigodny, wiesz już, czemu niepokoję cię tym listem. Przywróćmy do życia tak długo nieobecny język ojczysty: niech rymują się w nim piosenki, układają wypracowania, rozbrzmiewają okrzykami kibiców szkolne boiska.
W podstawówce nie ma spraw dużych i małych; zaczynamy od zera i kształcimy, wychowujemy krok po kroku. Posługiwanie się czystym tybetańskim w naszych placówkach stanowi element trzystopniowego procesu, który obejmuje szkołę, rodzinę i społeczność, wymuszając, w ramach pracy domowej, aktywną współpracę najbliższych i wszystkich zainteresowanych.
Dziś, niezrównany, wielu piastujących twoje stanowisko obchodzi tylko zdanie inspekcji i uśmiech pryncypałów, którzy mają gdzieś kreatywność i standardy, w ogóle nie interesując się poziomem nauczania języka tybetańskiego. Niektórzy - co woła o pomstę do Nieba - najwyraźniej doszli do wniosku, że co nie mieści się w ocenie zwierzchników, w ogóle nie należy do programu szkoły.
Wielki, zgodzisz się z nimi? Głęboko wierzę, że nie.
Skoro tak się rozpędziłem, muszę wspomnieć o jeszcze jednym zjawisku. Kadry średniego szczebla lubią sprawiać wrażenie, że wiedzą, nawet gdy nie mają pojęcia, jak zabrać się do rozwiązania konkretnego problemu. Nie umieją, albo nie chcą, dotrzeć też do nikogo bardziej kompetentnego. Porównujemy to do bezczynnego (powiedzmy wprost: bezsrającego) zajmowania miejsca na desce klozetowej w toalecie publicznej. Wielu takich ludzi jest skoligaconych z dyrektorami szkół i bije ich na głowę w konserwatyzmie. Utrzymując ich na stanowiskach, uniemożliwia się zdrowy rozwój szkoły.
Niezrównany, jeśli słuchałeś tak długo moich wywodów, dałeś mi rzecz bezcenną - szacunek. Jeżeli masz jakieś wątpliwości, proszę, krytykuj, ile wlezie.
grudzień 2009
Home
Aktualności
Raporty
Teksty
Archiwum
Linki
Pomoc
Galeria
NOWA STRONA (od 2014 r.)
-->pl_PL.iso88592
Więcej (od stycznia 2005 roku*):
- Raporty HFPC, 2014-10-22: Zakaz prac wydobywczych w Zato
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co zamierzacie zrobić ze swoją krwią i kośćmi?
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Minxin Pei: Hongkong, Tybet, Xinjiang: niespokojne peryferia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Spacer uprzywilejowanych w „słonecznym mieście”
- Raporty HFPC, 2014-09-30: Protest przeciwko kopalniom w okręgu Maldrogongkar
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Khenpo Cultrim Lodo: Pilny apel o zachowanie i ochronę języka tybetańskiego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Moje chińskie wykształcenie
- Raporty HFPC, 2014-09-07: Pobicie chłopa przez urzędników w Zato
- Raporty HFPC: Oser: Szkoły w czarnych namiotach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Słowo o chińskich przeżyciach w Lhasie
- Raporty HFPC, 2014-07-10: Policja katuje kilkunastu Tybetańczyków w Dzoge
- Raporty HFPC, 2014-07-04: Czterech aresztowanych po protestach przeciwko kopalni w Czabczy
- Raporty HFPC, 2014-05-30: Władze odradzają nauczanie języka tybetańskiego w Kardze
- Raporty HFPC, 2014-05-23: Władze każą zamknąć szkołę dla dzieci koczowników w Mato
- Raporty HFPC, 2014-05-21: Aresztowanie krewnego po samobójczym proteście w Dzogangu
- Raporty HFPC, 2014-05-15: Pacyfikacja protestów przeciwko kopalniom w okręgu Czamdo
- Raporty HFPC, 2014-05-13: Zamknięcie szkoły, trzynaście lat więzienia dla nauczyciela w Czency
- Raporty HFPC, 2014-05-11: Protest w sprawie odszkodowań w Dege
- Raporty HFPC, 2014-05-10: Protesty po samobójstwie w Dzogangu
- Raporty HFPC, 2014-05-09: Marsz protestacyjny nauczycieli w Malho
- Raporty HFPC, 2014-05-08: Samobójstwo w proteście przeciwko kopalni w Dzogangu
- Raporty HFPC, 2014-05-01: Protest nauczycieli „zastępczych” w Malho
- Raporty HFPC, 2014-04-28: Władze niszczą tybetańskie cegielnie w Dziekundo
- Raporty HFPC, 2014-04-16: Władze zamykają szkołę dla młodych mnichów w Pemie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Moje zachodnie Chiny, wasz Turkiestan Wschodni
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Kji: O kobietach i ich ozdobach
- Raporty HFPC, 2014-01-29: Pekin kończy program osiedlania koczowników w TRA
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Rewizjonistyczna historia „byłego yamenu”
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Raporty HFPC, 2014-01-01: Tybet w 2013 roku. Chronologia
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Koniec dziwnych dziejów Tromsikhangu
- Raporty HFPC, 2013-11-03: Policja zmusza seniorów do zakończenia protestu w Ngabie
- Raporty HFPC, 2013-10-29: Ofiary trzęsienia ziemi w Deczenie wciąż czekają na decyzję władz
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zostawcie w spokoju kopalnie albo zamkniemy klasztory
- Raporty HFPC, 2013-10-04: Protest uczennic przeciwko paszportowej dyskryminacji w Silingu
- Raporty HFPC, 2013-09-24: Wielkie zgromadzenie, apele o solidarność w Serszulu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Z Gjamy o kopalniach
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Dziejowy spektakl w Lhasie
- Raporty HFPC, 2013-09-07: Bezkarność chińskich kłusowników w Pemie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Katastrofa górnicza w Lhasie i nasza woda
- Raporty HFPC, 2013-08-31: „Edukacja polityczna” i groźby po protestach w Zato
- Raporty HFPC, 2013-08-28: Robotnicy wracają do pracy po pacyfikacji protestu w Zato
- Raporty HFPC, 2013-08-27: Konfrontacja z chińskimi kłusownikami w Pemie
- Raporty HFPC, 2013-08-18: Pacyfikacja protestu przeciwko kopalniom w Zato
- Raporty HFPC, 2013-08-17: Blokada budowy kopalń, napięta atmosfera w Zato
- Raporty HFPC, 2013-08-16: Masowe wyrzynanie zwierząt w Ngamringu
- Raporty HFPC, 2013-07-22: Obchody „autonomii” Kanlho bez Tybetańczyków
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Bongtak Rilu: Osiem strat osiedlanych koczowników
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Stoły modlitewne ekologicznych migrantów
- Raporty HFPC, 2013-07-14: Konfiskaty ziemi koczowników w Ngabie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Na kolanie „Dziennikowi Ludowemu” o sytuacji w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kjabczen Dedrol: Kwiat z nieba
- Raporty HFPC, 2013-06-12: Krwawe walki o grzyborodne łąki w Rebgongu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Tajemnica „Tajemniczego Tybetu”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Lhasa na krawędzi zagłady – ratunku!
- Raporty HFPC, 2013-05-10: Kolejna „modernizacja” starej części Lhasy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Rugowanie tybetańskiego ze szkół w imię „stabilizacji”
- Raporty HFPC, 2013-04-05: Władze podają dane ofiar katastrofy górniczej w Maldrogongkarze
- Raporty HFPC, 2013-03-30: Katastrofalne osuwisko w kopalni w Maldrogongkarze
- Raporty HFPC, 2013-03-03: Dzień Języka Ojczystego w Kanlho i Gologu
- Raporty HFPC, 2013-02-16: Xinhua ostrzega Tybet przed „przeinwestowaniem w imię urbanizacji”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: To co, chcecie tę pracę?
- Inne raporty, 2013-01-27: Paszportowe szykany w Tybetańskim Regionie Autonomicznym
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Khała Lhamo: Zmiany w ojczyźnie
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Raporty HFPC, 2013-01-01: Tybet w 2012 roku. Chronologia (1)
- Raporty HFPC, 2013-01-01: Tybet w 2012 roku. Chronologia (2)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nowe oblicze Lhasy
- Raporty HFPC, 2012-12-12: Po pięć lat więzienia dla ośmiu uczniów z Czabczy
- Raporty HFPC, 2012-12-11: Zatrzymania po uczniowskim proteście w Czabczy
- Raporty HFPC, 2012-11-29: Kolejny protest uczniów w Czabczy
- Raporty HFPC, 2012-11-28: Blokada szkoły, zatrzymania uczniów w Czabczy
- Raporty HFPC, 2012-11-26: Pacyfikacja uczniowskiego protestu w Czabczy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Dziamjang Kji: Nieszczęścia biznesmena z Nangczenu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Murong Xuecun: Ilustrowana historia wzrostu potęgi Chin
- Inne raporty, 2012-09-20: Wyburzenie domów, uprowadzenie znanego biznesmena w Nangczenie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Segregacja rasowa w Lhasie
- Inne raporty, 2012-09-14: Porwanie pięciorga dzieci w Cigorthangu
- Raporty HFPC, 2012-08-19: Trzy lata więzienia za uczniowski protest w Rebgongu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Żarłoczne duchy w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: O tym jak chrześcijanin sprawę w Lhasie wygrał; dogrywka
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: O tym jak chrześcijanin sprawę w Lhasie wygrał
- Inne raporty, 2012-07-05: Śmierć pątniczki próbującej ominąć policyjny posterunek w Czamdo
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co tak ciemno w Bathangu?
- Raporty HFPC, 2012-05-04: Władze Kardze grożą likwidacją organizacji obywatelskich
- Inne raporty, 2012-05-02: Konfiskaty tybetańskiej ziemi pod chińskie osadnictwo w Gepasumdo
- Inne raporty, 2012-04-23: Kampania reedukacyjna w szkołach Markhamu
- Raporty HFPC, 2012-04-23: Zamknięcie szkoły, zatrzymania w Kardze
- Inne raporty, 2012-04-03: Protest i wyroki uczniów, zwolnienie dyrektora szkoły w Codziangu
- Inne raporty, 2012-03-15: Rebgong: samospalenie mnicha z protestami uczniów w tle
- Inne raporty, 2012-03-15: Burze śnieżne, zagłada stad w Qinghai
- Raporty HFPC, 2012-03-09: Protest uczniów przeciwko chińskim podręcznikom w Rebgongu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2012-03-08: ***: Do niektórych urzędników i przywódców
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Luo Feng: List otwarty [w sprawie sekretarza KPCh w Ngabie]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Zanieś André do domu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Rzeźnia w Manikengo
- Raporty HFPC, 2012-01-01: Tybet w 2011 roku. Chronologia
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Lhasa, Lhasa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Juszu rok później
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Nędza w Mato
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lobsang Senge: Mit socjalistycznego raju
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Buddowie w Pekinie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Oko w oko z „tybetańskimi lamami”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Błazeństwo „muru romansów”
- Inne raporty, 2011-06-20: Protesty tybetańskich kierowców w Szigace
- Inne raporty, 2011-06-16: Wyburzenie domu XIII Dalajlamy
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Co nam po „komfortowych domach”?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: „Otwarcie” okręgu Metog
- Raporty HFPC, 2011-01-01: Tybet w 2010 roku. Chronologia
- Co nowego: Tybet - bibliografia (pdf)
- Co nowego: Tybet - tablica chronologiczna (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Apel Tybetańczyków do tego państwa
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Czy można przypudrować miasto?
- Inne raporty, 2010-12-10: Przymusowe przesiedlenia w okręgu Lhundrub
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Znowu w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Namco: Trzymać się ode mnie z daleka
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Gonpo Dordże: Byłeś w Tybecie?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Wybaczcie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Zakłady optyczne Boshi: Potrzebna pomoc
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Nauczyciele z Qinghai: Apel w sprawie polityki językowej
- Raporty HFPC, 2010-10-28: „Protesty językowe” docierają do Gansu
- Inne raporty, 2010-10-27: Apele w obronie języka tybetańskiego
- Raporty HFPC, 2010-10-26: Nowe protesty uczniów, pierwsze zatrzymania
- Inne raporty, 2010-10-25: „Językowy protest” dociera do Pekinu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Studenckie protesty w Pekinie (w sieci)
- Inne raporty, 2010-10-20: Protest tysięcy uczniów w Rebgongu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Palące słońce Tybetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Chiński magnat i nasza ziemia
- Inne raporty, 2010-09-17: Protest młodych tybetańskich lekarzy w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Avatar w Tybecie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Po Drugczu
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Biuro Rolnictwa i Hodowli: Potrzebna Pomoc. Wyłącznie Hanowie
- Inne raporty, 2010-08-27: Policja zabija czterech tybetańskich demonstrantów w Paljulu
- Raporty HFPC, 2010-08-27: Aresztowanie czterech tybetańskich studentów w Markhamie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Gdzie zrobią nam następne Drugczu?
- Inne raporty, 2010-08-12: Tragiczne osuwiska w Drugczu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: A gdyby tak własnego języka bronili Tybetańczycy?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Jestem Tybetańczykiem
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Zwołajcie konferencję prasową po Juszu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Jestem Tybetanką
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: List do dyrektora szkoły
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Tybetańskie rzeki, chińskie ocieplenie
- Inne raporty, 2009-10-23: Tybetański protest przeciwko chińskim oszustom
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Kurbandziang Saimati: Wasza nacja nie korzysta z internetu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Therang: Z Wall Street na Barkhor
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kjabczen Dedrol: Alai i język tybetański
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Therang: Być cool i być Tybetańczykiem
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kardzeła: Szkoła wielu „nie wolno”
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Dwadzieścia trzy rodzaje nielegalnej działalności religijnej
- Raporty HFPC, 2009-06-23: Starcia w Gjamie
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: ***: Życie „zurbanizowanych” nomadów
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Rigjam: Po co blogujemy?
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: ***: Tybetańscy uczniowie i ja
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Taszi Cering: Dzień bólu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Njal Meczak: Noworoczna edukacja patriotyczna
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Kardzeła: Trzeba walczyć z separatyzmem
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: „Przeraża mnie ta ich pomoc”
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Czystka etniczna w Lhasie
- Raporty HFPC, 2009-01-01: Tybet w 2008 roku
- Raporty HFPC, 2009-01-01: Chronologia 2008
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Właściciel i jego pies
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Bez podziękowań po trzęsieniu ziemi w Damszungu
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Morze toksycznego mleka
- Raporty HFPC, 2008-01-01: Tybet w 2007 roku
- Inne raporty, 2007-11-23: Protest płacowy nauczycieli w Qinghai
- Inne raporty, 2007-09-14: Zatrzymanie lhaskich sklepikarzy
- Raporty HFPC, 2007-08-10: Czystka tybetańskich urzędników w TRA
- Raporty TCHRD, 2007-08-03: Powódź w Chinach – zalew Hanów w Tybecie
- Inne raporty, 2007-08-01: Mieszkańcy Lhasy przeciwni kolei
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków, 2007-07-26: Oser: Rok pociągu – Tybet na krawędzi
- Raporty HFPC, 2007-07-18: Krwawe walki o jarca gumbu
- Inne raporty, 2007-07-11: Zamknięcie tybetańskiego portalu literackiego
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Bez żelaznej miski ryżu i równych szans
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Dlaczego koczownicy chorują?
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Namlo Jak: Świat patrzy na tybetańską kolej
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Oser: Wejście żelaznego smoka
- Raporty HFPC, 2007-01-01: Tybet w 2006 roku
- Inne raporty, 2006-12-20: „Zrób to sam”: Kampania przymusowej przebudowy domów
- Inne raporty, 2006-11-08: Publiczny protest w Lhasie
- Inne raporty, 2006-11-07: Coraz mniej Tybetańczyków we władzach Lhasy
- Inne raporty, 2006-10-04: Strzelanina na tybetańskiej uczelni
- Raporty ICT, 2006-07-12: Nadzwyczajne środki „bezpieczeństwa kolejowego”
- Raporty HFPC, 2006-06-30: Otwarcie połączenia kolejowego z Lhasą
- Raporty ICT, 2006-04-21: Kolej w Tybecie - sprzeczne sygnały z Pekinu
- Raporty HFPC, 2006-01-01: Tybet w 2005 roku
- Raporty HFPC, 2006-01-01: Chronologia 2005
- Raporty ICT, 2005-09-13: Niepokojące doniesienia o stanie Bangri Rinpocze
- Inne raporty, 2005-08-02: Rabunek skarbów Tybetu
- Raporty TIN, 2005-06-20: Tybetańscy przewodnicy poza granicami TRA
- Inne raporty, 2005-05-11: Apele o rekompensaty za straconą ziemię
- Raporty TIN, 2005-04-19: Pisanie we współczesnym Tybecie
- Raporty ICT, 2005-04-15: Budowa linia kolejowej i przesiedlenia w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy Chińczyków: Wang Lixiong: Tybet w obliczu dwojakiego imperializmu – Sprawa Oser
- Raporty TIN, 2005-02-10: Wysokie pensje w TRA dla uprzywilejowanych
- Raporty TIN, 2005-01-20: Dyskryminacja w sektorze publicznym TRA
- Raporty HFPC, 2005-01-01: Tybet w 2004 roku
- Raporty TIN, 2004-02-24: Nierówna konkurencja – siła robocza w Tybecie [pdf]
- Raporty HFPC, 2004-01-01: Tybet w 2003 roku
- Raporty TIN, 2003-04-01: Odszyfrowywanie statystyk TRA
- Raporty HFPC, 2003-01-01: Tybet w 2002 roku
- Raporty TIN, 2002-09-10: “Odbudowa” i “renowacja” w Lhasie
- Teksty. Z perspektywy świata: Arthur Holcombe: Gospodarka TRA
- Raporty HFPC, 2002-01-01: Tybet w 2001 roku
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Lhagjal Cering: Niepohamowane łzy żalu
- Raporty TIN, 2001-09-01: Niewidzialne kajdany
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Centralna Administracja Tybetańska: Historia jeździ koleją
- Raporty TIN, 1999-07-01: Zło społeczne - Prostytucja i pornografia w Lhasie [pdf]
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Cering Szakja: Polityzacja i język tybetański
- Teksty. Z perspektywy świata: Per Kvaerne: Wpływ ideologii na sztukę tybetańską
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Panczenlama: Wystąpienie na forum Stałego Komitetu TRA OZPL
- Raporty CAT, 1994-01-01: Tybet. Fakty mówią za siebie (pdf)
- Teksty. Z perspektywy Tybetańczyków: Horcang Dzigme: Charakter, który należy odrzucić
* powyższa lista jest wyborem z raportów CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT i Innych,
publikowanych od stycznia 2005 roku, a także dokumentów, które ukazały się w kategoriach
''Raporty'' oraz ''Teksty'' w latach wcześniejszych. Aby odnaleźć
raporty CAT, HFPC, TCHRD, TIN, ICT, Inne, które ukazały się przed 2005 rokiem, należy
użyć wyszukiwarki na stronie głównej.