Radio Wolna Azja

27-10-2010

wersja do druku

Share

Apele w obronie języka tybetańskiego

 

Po fali protestów w obronie języka tybetańskiego władze chińskie wprowadzają nowe środki bezpieczeństwa w szkołach i uczelniach prowincji Qinghai, wciąż dochodzi jednak do podobnych wystąpień.

Grupa emerytowanych, szanowanych nauczycieli i pedagogów 24 października wystosowała list do Departamentu Edukacji, apelując o powołanie specjalnego zespołu ekspertów, którzy przeanalizują politykę językową prowincji. „Nikt nie może traktować języka tybetańskiego jak politycznego narzędzia i używać go do podkopywania harmonijnych relacji między narodowościami i narażania na szwank bezpieczeństwa Chin. Należy położyć kres nielegalnej praktyce kształcenia tybetańskich uczniów za pomocą tylko języka mandaryńskiego”.

Autorzy dziesięciostronicowego listu wzywają również do budowania „głębokich, zdrowych stosunków dwustronnych” i poszanowania „konstytucji Chińskiej Republiki Ludowej oraz ustawy o autonomii mniejszości. Ochrona i rozwój języka tybetańskiego leżą w interesie harmonijnego trwania wielu innych narzeczy”. Napisany po chińsku list rozesłano do różnych departamentów rządu centralnego i lokalnego oraz do Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych. Wcześniej protest przeciwko relegowaniu tybetańskiego ze szkolnych programów wystosowało trzystu nauczycieli z Qinghai.

Według mieszkającej w Pekinie pisarki Oser w ostatnich dniach doszło do nowych protestów: „Nie dlatego, że nie chcą się uczyć mandaryńskiego – to teraz główny język. Sprzeciwiają się natomiast traktowaniu tybetańskiego jako narzecza drugiej kategorii. Boją się, że z czasem będzie się nim posługiwać coraz mniej osób. Manifestują więc oddanie dla ojczystego języka i chcą dla niego większych praw”. Oser porównuje ostatnie wypadki w Qinghai do kampanii w prowincji Guangdong w obronie języka kantońskiego. „Jakiekolwiek represje wobec uczestników byłyby nieuczciwe”.

Władze próbują uspokoić sytuację obietnicami zachowania tybetańskiego w programach szkolnych. Szef lokalnego departamentu edukacji oświadczył, że celem jest „promowanie znajomości języka chińskiego oraz języków mniejszości. Będziemy wzmacniać stronę słabszą. Nie wolno wykorzystywać jednego narzecza przeciwko drugiemu”.


Home Aktualności Raporty Teksty Archiwum Linki Pomoc Galeria
 
NOWA STRONA (od 2014 r.)